Identiteit

Op de Kubus wordt onderwijs gegeven vanuit een katholieke levensovertuiging. Op het terrein van het geloof en geloofsbeleving is veel in beweging gekomen. De nogal eenzijdige kennisoverdracht, die het onderwijs vroeger kenmerkte, heeft plaats gemaakt voor de begeleiding van het opgroeiende kind. Dat gebeurt in al zijn facetten die tot zijn menswording bijdragen, zoals spelen, leren, creatief zijn, gelovig zijn, met anderen samenleven. Van 'leermilieu' wordt de school voor de kinderen steeds meer 'leefmilieu'. In dit gehele proces heeft de levensbeschouwing een belangrijke plaats. 'Hellig Hart' heet de door ons gebruikte methode levensbeschouwing. Er wordt geprobeerd de kinderen een kritische levenshouding bij te brengen. Bijbelverhalen spelen een belangrijke rol. Per jaar zijn verschillende thema’s aan de orde. Tijdens onder andere Kerst en Pasen geven wij hier invulling aan middels gezamenlijke vieringen.

De school staat open voor niet katholieke ouders/kinderen. De school verwacht wel dat ouders en kinderen de katholieke identiteit respecteren en dat kinderen aan alle activiteiten deelnemen. Komende jaren staat de levensboom, kenmerkend voor de geloofsovertuiging van meerdere culturen, centraal in het vertellen van verhalen en het ontmoeten van elkaar!